Tuesday 26 March 2013

tabiat baru....>_*

hello.....!!!!

jumpa lagi kita ekk malam nie.....hehe
malam nie just nak gtw yang aku akan ubah dan aplikasi sedikit apa yng someone 2 gtw aku....
dye cakap...
"kalau kita tidak ikhlas untuk melakukan sesuatu, maka kita jangan lakukan itu..."

aku x tau sejauh mana bagusnya amalan seperti itu, tp ia dengar mcm bagus....
bagi aku, pernyataan diatas 2 bagus sebab pertama kita x kan mengungkit apa yang kita telah buat tu...elok2 buat 2 dapat pahala, last2 tinggal dosa..kan?? kedua. kita x akan menyakitkan hati kita...aku ulang, kita TAK AKAN MENYAKITKAN HATI KITA.......x kisah lah apa pun orang nak cakap tp pokok pangkalnya kita yang niat kita...

lagi satu, kenapa kita sibuk2 nak jaga hati orng???

kita buat 2 demi orang, buat nie demi orng..last2 apa yang tinggal tok kita???? kepuasan??
betul ke jika kita dapat mengembirakan orng kita akan gembira????sapa nak jaga hati kita ekk???
boleh pakai lagi ke istilah 2???

bagi aku, istilah tu hanya sesuai untuk digunakan dan diaplikasikan tok family kita ja....bukan untuk orng lain...sbb jika kita terlalu menjaga hati orng, orng akan mengambil kesempatan atas kita...kan???
salah ke? bukankah manusia zaman sekarang hanya pentingkan diri......???? boleh percaya ke analogi tu??

                                                   
apa motif gambar nie pun aku x taw...

                                                            ********************************************

nasihat aku, zaman sekarang jangan la terlalu percayakan orang sangt smpai semua masalah luar dalam diceritakan kepada orang itu....kenapa aku cakap macam 2???
sebab nya, kita x tahu seberapa lama dye dengan kita, n apa jaminan jika dye dan jauh dari kita n dia x kan bongkarkan cerita kita tu....n atas jaminan apa yang sye 2 suka mendengar masalah kita...????
sebelum ceritakan masalah atau hal peribadi dengan orang even orang tu adalah sedara atau sahabat baik sendiri pun, kita kena berhati2....manusia boleh berubah..dari cerita2 kita itu dia boleh ambil kesempatan atas kita....mana tahu kan..niat orang.....

sepandai mana pun kita menilai seseorang, ingt dye tetap manusia yang x boleh dipercayai seratus peratus....
sesuai juga jika pepatah ini digunakan...

                                 "sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua"

kesian tupai...2 la pndai lompat tp x pandai nak cri tempat nak lending
kan dah tersungkoq...

                                                "air yang tenang, jangan sangka tiada boya"

boya nie plak pandai ja mengelirukan dan meyakinkan orang
yang dye x dak dalam tu...pelan ja dye berenang



2 comments: